
Завдання та методи штучного інтелекту

На перший погляд кожна нова задача виглядає по-різному, але при відповідному абстрагуванні часто виявляється, що розв’язується один з відомих типів задач, для яких ми можемо використовувати стандартні процедури та алгоритми.
Типи завдань штучного інтелекту
До типів завдань, які вирішуються у штучному інтелекті, належать:
- планування – пошук (найкоротшої) послідовності дій, які приведуть нас до мети (пошук виходу з лабіринту, збирання кубика Рубіка, планування подорожі автомобілем до заданого місця, розв’язування Сокобану, Тачок тощо)
- виконання умов – пошук значень змінних, які відповідають різним пов’язаним обмеженням (створення шкільного розкладу, розв’язування судоку та подібні логічні завдання)
- оптимізація – пошук значень змінних, що мінімізують або максимізують вказану функцію (упаковка рюкзака з найбільшим значенням вибраних елементів, у пошуках рецепту найкращого печива)
- водіння – пошук стратегії, що прописує відповідні дії для різних ситуацій (гра в шахи, водіння автомобіля між двома перехрестями)
- прогноз – визначення категорії або значення якогось атрибута певного зразка (виявлення спаму, розпізнавання рослини на фото, оцінка завтрашніх опадів)
- генерація – створення тексту або зображення на основі іншого тексту або зображення (відповіді на запитання, машинний переклад, генерація описаного зображення)
Багато проблем є комбінацією завдань кількох типів. Наприклад, задача комівояжера (задача знайти найкоротший маршрут, який проходить через усі вказані міста та повертається до початкової точки) передбачає планування, оптимізацію та обумовленість.
Характеристики середовища
Крім того, ми можемо розрізняти завдання відповідно до властивостей середовища, з яким взаємодіє програма:
- дискретне проти безперервного (Чи існує лише зліченна кількість можливих станів і дій, чи існує безперервний спектр?)
- повне проти такого, що спостерігається частково (Чи маємо всю інформацію про поточний стан?)
- статичне проти динамічного (Чи розвивається середовище, навіть коли ШІ думає?)
- детерміноване проти стохастичного (Чи розвиток чітко визначається вжитими діями чи випадковість відіграє роль?)
- дружнє проти ворожого (Чи середовище грає проти нас?)
Приклади середовищ
Більшість суто логічних настільних ігор для двох гравців (шахи, го, шашки) є дискретними, повністю доступними для спостереження, статичними, детермінованими та змагальними. Багато карткових ігор (Rain, Poker, Bang!) можна спостерігати лише частково, ігри в кості є стохастичними. Водіння автономного автомобіля є безперервним, частково спостережуваним, динамічним і стохастичним, але не змагальним.
Методи штучного інтелекту
Ці завдання розв’язуються поєднанням різних підходів:
- декомпозиція на простіші підзадачі
- систематичне тестування можливостей (груба сила та методи пошуку у просторі станів)
- поступове вдосконалення рішення (наприклад, локальний пошук і генетичні алгоритми)
- логічний та ймовірнісний висновок (імовірність важлива для роботи з невизначеністю)
- використання експертного розуміння та евристики (правила, які не завжди застосовуються, але часто допомагають)
- навчання на основі даних або досвіду (машинне навчання)
Закрити